حسینعلی حاجی‌دلیگانی

در تابستانی که گذشت ناترازی در تولید و مصرف برق مشکلات عدیده‌ای را برای تولیدکنندگان کشور ازجمله خودروسازان و قطعه‌سازان به وجود آورد و به نوعی تولید آن‌ها را  با اختلال زیادی روبه‌رو کرد، حال در این زمینه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس از تشکیل کمیته‌ای مشترک بین وزارتخانه‌های نیرو و صمت برای رفع ناترازی انرژی خبر داد.

قطعی‌های مکرر برق چه تاثیری بر افزایش قیمت کالاها و خدمات داشته است؟

قطعی‌های مکرر برق و ناکارآمدی در بخش تولید باعث افزایش قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات شده است. این وضعیت به‌دلیل کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها به وجود آمده و اثرات مخربی بر اقتصاد و تولید کشور گذاشته است.

برای رفع مشکل کمبود برق چه اقداماتی درحال انجام است؟

به پیشنهاد وزیر صمت، کمیته‌ای مشترک بین وزارتخانه‌های نیرو و صمت برای رفع ناترازی انرژی تشکیل شده است. هیات‌وزیران نیز تاکنون در ۳ جلسه مختلف راه‌کارهای رفع مشکل کمبود برق را بررسی کرده، هرچند هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند ولی مباحث همچنان ادامه دارد.

آیا گزارشی از آثار کمبود برق به مسئولان ارائه شده است؟

بله، گزارشی از آثار کمبود برق به رئیس‌جمهور، معاون اول، وزرای نیرو و صمت و مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده است. این گزارش به آسیب‌های ناشی‌از ناترازی برق برای صنایع پرداخته و در آن تاکید شده است که قطعی‌های مکرر برق تولید را کاهش داده و درآمد تولیدکنندگان را محدود کرده که این مساله به اشتغال و تولید آسیب جدی می‌زند.

چه برنامه‌ای برای جلوگیری از بروز مشکلات مشابه در آینده دارید؟

از امروز تا ۶ ماه آینده فرصت مناسبی است تا به صورت اساسی و فوری فکری برای مساله برق کنیم. باتوجه به اینکه هرسال قیمت برق به‌طور طبیعی ۳ تا ۴درصد افزایش می‌یابد، باید تدابیری اتخاذ شود تا تابستان آینده صنعت و تولید از تاثیرات قطعی برق آسیب نبیند. ناکارآمدی در تولید علاوه‌بر آسیب به صنایع، باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات شده و تورم را تشدید می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =